Alejandro Chafuen w Polsce!

Prezes jednego z największych wolnorynkowych think-tanków w Stanach Zjednoczonych, Atlas Foundation, na zaproszenie Fundacji PAFERE, przyjeżdża do Polski. Wybitny znawca dorobku myśli scholastycznej oraz zagadnień z pogranicza ekonomii i etyki, autor książki „Wiara i wolność” wygłosi kilka odczytów na które wszystkich zwolenników wolności serdecznie zapraszamy.

Zobacz program wizyty

ALEJANDRO A. CHAFUEN (ur. 1954) doktor nauk ekonomicznych jest założycielem i prezesem jednego z najważniejszych wolnorynkowych think-tanków w Stanach Zjednoczonych ? Atlas Economic Research Foundation, powstałej przy Uniwersytecie George Mason w Wirginii. Z pochodzenia Argentyńczyk, pobierał nauki w Grove City College w Pensylwanii i na Katolickim Uniwersytecie Argentyńskim. Jest członkiem prestiżowej Mount Pelerin Society. Jego artykuły i prace są publikowane w periodykach akademickich i czasopismach naukowych zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w krajach hiszpańskojęzycznych. Jeden z czołowych światowych badaczy tomistycznej i późnoscholastycznej myśli ekonomicznej. Wykładał między innymi na Universidad Francisco Marroquin (Gwatemala), Narodowym Uniwersytecie Hispanoamerykańskim (Oakland w Kalifornii) oraz na Uniwersytecie Buenos Aires i Katolickim Uniwersytecie Argentyńskim. Jego felietony publikowały ?La Nación? i ?The Wall Street Journal?. W 1996 roku założył The Hispanic American Center for Economic Research (HACER) zajmującą się badaniem rozwoju gospodarek krajów Ameryki Środkowej i Południowej. Zasiada również w zarządzie Instytutu im. Lorda Actona z Grand Rapids w stanie Michigan. W Polsce ukazała się jego książka pt. Wiara i wolność. Myśl ekonomiczna późnych scholastyków.
W 2003 roku dr Chafuen był honorowym gościem Międzynarodowej Konferencji pt. ?Etyczne fundamenty gospodarki? w Krakowie.

Informacje na temat książki Wiara i wolność. Myśl ekonomiczna późnych scholastyków

Powszechnie przyjęło się uważać, że początkiem nowożytnej teorii ekonomii są dzieła Adama Smitha. Dorobek hiszpańskich scholastyków z XVI i XVII wieku, związanych z Uniwersytetem w Salamance, został w znacznej mierze zapomniany. Rozważając niuanse takich zagadnień jak sprawiedliwa cena oraz legitymizacja własności prywatnej, ci katoliccy teolodzy i filozofowie jako pierwsi wysunęli koncepcje, współcześnie zazwyczaj kojarzone są ze Smithem. W Wierze i wolności Alejandro A. Chafuen powołuje się na wiele tekstów prawdopodobnie nieznanych czytelnikom. W swej pracy udowadnia, iż korzeniami współczesnej ekonomii są między innymi prawo naturalne i teologia moralna która została zapoczątkowana przez św. Tomasza z Akwinu, a kontynuowana i dopracowana właśnie przez hiszpańskich scholastyków z zakonu dominikanów (Francisco de Vitoria i Domingo de Soto), franciszkanów (Jaun de Medina oraz Luis de Alcala) i jezuitów (Luis de Molina, Juan de Mariana). Jego książka jest wyzwaniem zarówno dla ekonomistów oraz teologów, jak i zwykłych czytelników. Wskazuje bowiem na potrzebę oparcia współczesnej ekonomii i nauki Kościoła w tym zakresie na fundamencie nienaruszalności prawa własności.

Recenzja książki Wiara i wolność

Zapomniana mądrość późnych scholastyków

Książka Alejandro A. Chafuena ? ?Wiara i wolność?, należy niewątpliwie do tych lektur, po przeczytaniu których nabiera się przekonania, że ?wszystko już kiedyś było?. I jeśli w XVI-sto i XVII-sto wiecznej Hiszpanii nie było kapitalizmu, rozumianego jako system organizacji społeczeństwa, to byli jednak ludzie, i to silnie związani z Kościołem katolickim, którzy, na długo przed Adamem Smithem, potrafili dostrzec i opisać pewne zasady ekonomii, których przestrzeganie przyniosło w późniejszym czasie wielu krajom olbrzymi postęp gospodarczy.

Drugie, rozszerzone wydanie zbioru mądrości późnoscholastycznych, zebranych przez argentyńskiego ekonomistę, opublikowało właśnie Wydawnictwo ARWIL. Tematyka książki jest dość rozległa i obejmuje w zasadzie każdą dziedzinę ekonomicznej aktywności człowieka. Mamy zatem tutaj omówienie takich zagadnień, jak stosunek do własności prywatnej, do finansów publicznych, podatków przybliżenie kwestii wartości i ceny, zarobków, a także handlu i zysków.

Szczególnie ciekawe wydają się rozważania późnych scholastyków hiszpańskich na temat finansów publicznych. Jest to kwestia tym bardziej interesująca, że niezwykle aktualna dla nas. Gdyby tak nasi politycy, którzy przez ostatnie lata sprawowali w Polsce władzę, czerpali z nauk XVI-sto i XVII-sto wiecznych myślicieli chrześcijańskich, zapewne nie mielibyśmy dziś rozbuchanych wydatków państwa, obciążających następne pokolenia. Sięgając po książkę ?Wiara i wolność? przekonamy się więc, co na te tematy mieli do powiedzenia scholastycy ze szkoły w Salamance.

Gdyby tak nasi ministrowie, parlamentarzyści, samorządowcy i wszyscy, którzy mają w państwie wpływ na decyzje gospodarcze, w przerwie między uchwaleniem kolejnej, niekoniecznie rozsądnej, ustawy, czy podjęciem następnej, niezbyt mądrej, uchwały, zechcieli zerknąć na pracę Alejandro A. Chafuena, a jest właśnie dzięki niniejszej książce okazja, wówczas byłoby jeszcze jakaś nadzieja. Na naukę nigdy ponoć nie jest za późno.
Paweł Sztąberek

Recenzja ukazała się w biuletynie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego PAFERE, IDEE, nr 2 (maj 2007).

Informacje na temat Polsko-Amerykańskiej Fundacji Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego PAFERE Polska

Fundacja PAFERE Polska została oficjalnie zarejestrowana na terenie Rzeczpospolitej Polski w kwietniu 2007 r. Jej działalność jako części amerykańskiego odpowiednika Fundacji PAFERE w Polsce, Polish-American Foundation for Economic Research & Education sięga jednak roku 2000. Głównym celem dla jakiego powstała Fundacja to edukacja ekonomiczna polskiego społeczeństwa.
Wierzymy, że nauki ekonomiczne nie są wolne od wartości, stąd w naszej misji podkreślamy znaczenie związku między ekonomią a etyką chrześcijańską. Stoimy na stanowisku, że największym zagrożeniem dla ekonomicznego rozwoju Polski jest ustrój socjalistyczny, który potrafi przybierać różne oblicza. Jednocześnie wierzymy, że szansą na nadrobienie 50-letniego okresu, który zniewolił pod różnymi względami naród, jest wolność gospodarcza, poszanowania własności prywatnej oraz prywatna przedsiębiorczość.
Wolność gospodarczą rozumiemy jako prawo każdego obywatela do podejmowania działalności gospodarczej oraz ponoszenia konsekwencji z nią związanych. Rolą państwa nie jest ani wspieranie, ani przeszkadzanie w rozwoju gospodarczym.
Własność uznajemy za fundament gospodarczy, a ponadto za niezwykle ważną funkcję społeczną umacniającą więzy rodzinne i międzypokoleniowe.
Prywatna przedsiębiorczość, jak nauczyła nas historia, przynosi znacznie lepsze owoce, aniżeli państwowe zarządzanie gospodarką.

Opierając się o Naukę Społeczną Kościoła podejmujemy próby obalania mitów dotyczących zagadnień gospodarczych i ekonomicznych jakie panują wśród Polaków ukazując skuteczne i sprawiedliwe wzorce. W ciągu kilku lat naszej działalności zorganizowaliśmy dwie międzynarodowe konferencje dotyczące etyki oraz własności w gospodarce, gośćmi naszej Fundacji byli m.in. ks. Robert A. Sirico, prezydent Instytutu Studiów nad Wolnością i Religią im. Lorda Actona, Alejandro A. Chafuen, wybitny znawca myśli ekonomicznej myślicieli scholastycznych, czy wreszcie były premier Estonii, Mart Laar nazywany nie bez przesady cudotwórcą gospodarczym.
Ponadto w ciągu tych lat wydaliśmy ponad dziesięć publikacji książkowych o charakterze edukacyjnym, które rozsyłamy do bibliotek szkół wyższych oraz katolickich seminariów duchownych.
Więcej informacji na temat naszej misji i działalności można znaleźć na naszej stronie internetowej pod adresem: www.pafere.org